usatoday.blogg.se

Befinner oss just nu i Los Angeles, Kalifornien.

Intervju: "Plötsligt satt alligatorn fast i min arm"

Publicerad 2014-01-15 10:00:00 i Allmänt, Intervju,

Alligatortänderna och benbiten från en alligatorrygg som Josh har runt halsen, har han själv tagit tillvara på från en best han var med och dödade.
 
Josh arbetar som guide i Everglades träskområden i Florida och har gjort det i över sex års tid. Han kör propellerbåtar och är expert på att finna alligatorer. Igår hade vi äran att bli guidad av honom, och efter turen dröjde vi kvar för att få veta lite mer.
 
Josh är född i delstaten Illinois i norra USA. Hans pappa arbetade som lastbilschaufför när Josh växte upp och för tretton år sedan bestämde sig familjen för att flytta ner till USAs sydligaste spets: ner till Miamiområdet i Florida.
 
   -     Det första jag såg när vi körde in i Florida, var en bil som låg upp-och-ner bredvid vägen. Jag sa till min mamma: "Är det verkligen här du vill att jag ska ta körkort"? Haha... Först var jag lite skeptisk till flytten, men det visade ju sig att det var det bästa som kunde hända mig.
 
Josh utvecklade snart ett brinnande intresse för Floridas djurliv. Närheten till Everglades lockade honom till reptiler och han började umgås med människor som kunde ta honom med ut i träsken för att utforska dem på närmare håll. Efter ett tag kom han i kontakt med sin nuvarande arbetsgivare och upptäckte att han kunde arbeta heltid med att visa nyfikna besökare runt i Everglades.
 
   -     Jag har ett fantastiskt jobb nu. Det är kul att få visa naturen här för turister, men det roligaste är att få köra propellerbåtarna! Det är en riktigt häftig känsla...
 
Josh spenderar fortfarande mycket av sin fritid ute i träsken med sina vänner och kollegor. Detta år hoppas Josh att han får jaktlicens, så han får vara med och jaga alligatorer.
 
   -     Jag hoppas jag har turen att få en licens i år, så jag får vara med. Det är nästan som ett lotteri - man ansöker om en licens och hoppas att de drar ens namn.
 
Josh fortsätter att prata om alligatorjakt ett tag. Han berättar att man jagar reptilerna från en båt med en harpun, och när man träffat alligatorn, drar man den till båten där man sedan avlivar den med en pistolkula i huvudet. Det låter makabert, men Josh skiner upp när han pratar om det.
 
   -     Men att handskas med sådana här vilda jättar kan vara farligt också. En gång när jag var ute i träsket med mina vänner såg vi en alligator. Vi kom den riktigt nära - och plötsligt satt alligatorn fast i min arm. Han bet tag riktigt hårt, men som tur är skadades jag inte allvarligt. Men ont gjorde det!
 
Josh förklarar för oss att alligatorn troligtvis högg tag i hans arm på grund av att någon tidigare matat djuret. Om en alligator blir matad, början hen förknippa människors närvaro med mat, och har inte möjlighet att förstå skillnaden mellan en människoarm och en köttbit. Just därför är det förbjudet enligt lag att mata alligatorer.
 
Till slut måste Josh hjälpa sina arbetskamrater med att dra upp propellerbåtarna ur vattnet. Deras arbetsdag är över - och vi tackade honom för den fantastiska upplevelsen i träsket och pratstunden med honom efteråt.
 
Simon Isaksson

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Simon Isaksson

Följ två studenter, bosatta i Los Angeles, som tar sig runt USA med bil! Det kommer att berättas om platser, personmöten och upplevelser från landet på andra sidan Atlanten. Följ Simon Isaksson på Twitter! @1899Simon

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela